Σάββατο, 4 Ιουνίου 2011

ΑΣΚΗΣΙΣ ΕΠΙ ΧΑΡΤΟΥ


Ένα ωραίο φωτογραφικό λεύκωμα κυκλοφόρησε το 2009 η Ιστορική και Εθνολογική Εταιρία Ελλάδος:


Πρόκειται για ανατύπωση του δυσεύρετου λευκώματος του Berinda με Κρητικές φωτογραφίες. Είναι μια έκδοση "λιτή", με την έννοια ότι δεν γίνεται αναλυτική παρουσίαση του φωτογράφου εμπλουτισμένη και με άλλο υλικό από τη φωτογραφική δουλειά του στην Κρήτη.

Συνολικά υπάρχουν στο λεύκωμα 23 φωτογραφίες Κρητικών τόπων και 8 με παραδοσιακές Κρητικές φορεσιές. Από τις 23, οι 5 είναι της πόλης των Χανίων και της ευρύτερης περιοχής της και 2 του Αρκαδίου. Έτσι έχομε 18 φωτογραφίες από διαφορετικούς τόπους. Είναι κατά σειρά εμφάνισης στο λεύκωμα, αλλά με ίδια αρίθμηση των ίδιων τόπων:

1. Χανιά
2. Κόλπος της Σούδας
3. Πλατανιάς
4. Κατέλλι Κισσάμου
5. Οροπέδιο Ομαλού
6. Σφακιά [= Χώρα Σφακίων]
7. Ρέθυμνο
8. Αρκάδι
9. Ίδη
10. Γόρτυνα
11. Χάρακας Μεσσαράς
12. Καλοί Λιμνώνες
13. Κριτσά
14. Ηράκλειο
15. Νέο Χωριό
16. Ιεράπετρα
17. Άγιος Νικόλαος
18. Σπιναλόγκα

Οι τόποι αυτοί σημειώνονται σε χάρτη στο τέλος της ανατυπωμένης έκδοσης:


Μόνο που ο χάρτης είναι πρόχειρα φτιαγμένος: Λείπουν δυο τόποι, Οι Καλοί Λιμνιώνες και η Κριτσά, και υπάρχει κι ένα λάθος. Ποιό είναι αυτό; Θα το ανιχνεύσομε κάνοντας ό,τι λέει ο τίτλος της ανάρτησής μας!


Αν χωρίσομε την Κρήτη σε Δυτική (Νομοί Χανίων και Ρεθύμνης) και Ανατολική (Νομοί Ηρακλείου και Λασηθίου) τότε:

Κατά την εμφάνιση των φωτογραφιών στο λεύκωμα, από την Δυτική περιέχονται οι τόποι: 1,2,3,4,5,6,7,8,9 κι από την Ανατολική οι τόποι 10,11,12,13,14,15,16,17,18.

Κατά την εμφάνισή τους στον χάρτη, από τη Δυτική οι τόποι: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,15 κι από την Ανατολική οι 10,11,12,13,14,16,17,18. Έτσι έχομε μια πρώτη ένδειξη ότι ο τόπος 15 (Νέο Χωριό) θα πρέπει να ανήκει στην Ανατολική Κρήτη. Αν σχεδιάσουμε στο χάρτη και τη διαδρομή από 1 - 18, παρατηρούμε ότι οι αποστάσεις του 15 από τον προηγούμενο 14 και τον επόμενο 16, είναι δυσανάλογα μεγάλες εν σχέσει με τις αποστάσεις των άλλων τόπων. Αυτή είναι μια δεύτερη ένδειξη ότι ο 15 δεν είναι στην Δυτική Κρήτη. Τις ενδείξεις μας τις κάνει βεβαιότητα η τοπική Ιστορία: Στο Νομό Λασηθίου το "Καινούργιο Χωριό" μετονομάστηκε Νεάπολις το 1868 από τον Διοικητή Κωστή Αδοσίδη Πασά. Έτσι, λοιπόν, το Νέο Χωριό του Berinda δεν είναι το Νέο Χωριό της επαρχίας Αποκορώνου στον Νομό Χανίων (όπως λανθασμένα σημειώνεται στον χάρτη), αλλά η Νεάπολη Λασηθίου.

Βέβαια, ο προσεκτικός αναγνώστης και γνώστης της Νεάπολης, θα την αναγνώριζε χωρίς δυσκολία και μόνο από τη φωτογραφία:


Τα παραπάνω δεν γράφτηκαν με σκοπό να μειώσουν την αξία της έκδοσης, πολλώ δε μάλλον που στην περίπτωσή μας ισχύει το: Ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω! Κι εξηγούμαι: Σε μια παρουσίαση των φωτογραφιών του λευκώματος, πριν ακόμα κυκλοφορήσει η ανατύπωση, που αναρτήσαμε στο ιστολόγιό μας thodorikorfi (ΕΔΩ), κάναμε αυθαίρετη ταξινόμηση των 23 συνολικά τοπογραφικών φωτογραφιών και το Νεο Χωριό το ταυτίσαμε τότε με το Νιο Χωριό Αποκορώνου.

Mail Antreas P. Hatzipolakis

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 

Free Hit Counter