Γεώργιος Πενθερουδάκης (Τσάκαλος)
Γεννήθηκε στο χωριό Ροδάκινο της επαρχίας Αγ. Βασιλείου Ρεθύμνης αλλά έζησε κατόπιν μετοίκησης της οικογένειας του στο χωριό Κούμοι της επαρχίας Ρεθύμνης. Ήταν σημαντικότατο μέλος της επαναστατικής ομάδας «Γεράκια» του περίφημου Ιωσήφ Βολουδάκη ή «Λιάπη» περίφημου αγωνιστή από την Ίμπρο Σφακίων και ξάδερφος του.
ΠΗΓΗ
Ταχ. κάρτες
Εκδότης Ε. Αθανασιάδης (Αθήνα)
Εκδότης Parisiana
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Τρίτη 31 Αυγούστου 2010
Δευτέρα 30 Αυγούστου 2010
Ε. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ - Μ. ΚΑΤΕΛΟΥΖΟΥ - Α. ΚΟΠΑΣΗΣ
Μια άλλη Μαρία όμως τον σημάδεψε [τον Ε. Βενιζέλο] κι έγινε η μητέρα των παιδιών του. Ήταν η Μαρία Κατελούζου – Ελευθερίου η οποία προερχόταν από εξέχουσα οικογένεια των Χανίων.
Γνωρίστηκαν το 1887. Εκείνος ήταν 23 χρόνων κι εκείνη λίγο πριν τα 18. Λέγεται ότι ο νεαρός δικηγόρος περνούσε κάτω από το παράθυρο της Μαρίας περιμένοντας να του ρίξει μια ματιά και να τη χαιρετήσει, ενώ το πρώτο τους ραντεβού έγινε στο Ακρωτήρι, εκεί δηλαδή που ξέσπασε η Κρητική επανάσταση κι εκεί που θάφτηκε ο Βενιζέλος!
Το ειδύλλιο μπορεί να πλέχτηκε γρήγορα, αλλά τα εμπόδια ήταν πολλά. Ο πατέρας της Μαρίας ήθελε να παντρέψει τη κόρη του με τον Ανδρέα Κοπάση (Ανδρουλιδάκη) έναν ανώτερο υπάλληλο της Γενικής Διοίκησης Κρήτης που αργότερα έγινε κυβερνήτης της Σάμου και δολοφονήθηκε το 1912. Στη πρώτη κρούση του Βενιζέλου να παντρευτεί την Μαρία ο Σοφοκλής Κατελούζος επικαλέστηκε το νεαρό της ηλικίας της κόρης του (δεν είχε κλείσει τα 18!) Τον επόμενο χρόνο ο πατέρας δεν έπρεπε να βρει άλλη δικαιολογία. Κι αντί να σπάσει το κεφάλι του προτίμησε να πει το ναι. Δύο χρόνια μετά ο Λευτέρης και η Μαρία ανέβηκαν τα σκαλιά της Αγίας Φωτεινής στα Χανιά. Ο γάμος ήταν το γεγονός της εποχής. Παραβρέθηκαν σ’ αυτόν όχι μόνο η καλή κοινωνία της πόλης, αλλά και οι εκπρόσωποι των Μεγάλων Δυνάμενων στο νησί που έκαναν το… διαιτητή στους καυγάδες Ελλήνων και Τούρκων.
Ο Βενιζέλος με τη γυναίκα που αγάπησε περισσότερο από κάθε άλλη, την Μαρία Κατελούζου
ΠΗΓΗ
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Γνωρίστηκαν το 1887. Εκείνος ήταν 23 χρόνων κι εκείνη λίγο πριν τα 18. Λέγεται ότι ο νεαρός δικηγόρος περνούσε κάτω από το παράθυρο της Μαρίας περιμένοντας να του ρίξει μια ματιά και να τη χαιρετήσει, ενώ το πρώτο τους ραντεβού έγινε στο Ακρωτήρι, εκεί δηλαδή που ξέσπασε η Κρητική επανάσταση κι εκεί που θάφτηκε ο Βενιζέλος!
Το ειδύλλιο μπορεί να πλέχτηκε γρήγορα, αλλά τα εμπόδια ήταν πολλά. Ο πατέρας της Μαρίας ήθελε να παντρέψει τη κόρη του με τον Ανδρέα Κοπάση (Ανδρουλιδάκη) έναν ανώτερο υπάλληλο της Γενικής Διοίκησης Κρήτης που αργότερα έγινε κυβερνήτης της Σάμου και δολοφονήθηκε το 1912. Στη πρώτη κρούση του Βενιζέλου να παντρευτεί την Μαρία ο Σοφοκλής Κατελούζος επικαλέστηκε το νεαρό της ηλικίας της κόρης του (δεν είχε κλείσει τα 18!) Τον επόμενο χρόνο ο πατέρας δεν έπρεπε να βρει άλλη δικαιολογία. Κι αντί να σπάσει το κεφάλι του προτίμησε να πει το ναι. Δύο χρόνια μετά ο Λευτέρης και η Μαρία ανέβηκαν τα σκαλιά της Αγίας Φωτεινής στα Χανιά. Ο γάμος ήταν το γεγονός της εποχής. Παραβρέθηκαν σ’ αυτόν όχι μόνο η καλή κοινωνία της πόλης, αλλά και οι εκπρόσωποι των Μεγάλων Δυνάμενων στο νησί που έκαναν το… διαιτητή στους καυγάδες Ελλήνων και Τούρκων.
Ο Βενιζέλος με τη γυναίκα που αγάπησε περισσότερο από κάθε άλλη, την Μαρία Κατελούζου
ΠΗΓΗ
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Σάββατο 28 Αυγούστου 2010
ΣΦΑΚΙΑ ΚΑΙ ΣΦΑΚΙΑΝΟΙ ΣΕ ΚΑΡΤΕΣ 14
Ιωσήφ Χατζή - Ρούσου Βουρδουμπάς (1817-1906)
Άτιτλη ταχ. κάρτα
Εκδότης N. Scordillis (Χανιά)
Φωτογραφία στο εξώφυλλο του περιοδικού
ΚΡΗΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ #296-297, Νοέμβριος - Δεκέμβριος 1983 (στις σελ. 426-430 δημοσιεύεται άρθρο της Άννας Αριστ. Κριάρη, όπου αναδημοσιεύεται η νεκρολογία του Ι. Χ-Ρ. Βουρδουμπά από τον Γεώργιο Παπαδόπετρο)
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Άτιτλη ταχ. κάρτα
Εκδότης N. Scordillis (Χανιά)
Φωτογραφία στο εξώφυλλο του περιοδικού
ΚΡΗΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ #296-297, Νοέμβριος - Δεκέμβριος 1983 (στις σελ. 426-430 δημοσιεύεται άρθρο της Άννας Αριστ. Κριάρη, όπου αναδημοσιεύεται η νεκρολογία του Ι. Χ-Ρ. Βουρδουμπά από τον Γεώργιο Παπαδόπετρο)
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Ετικέτες
ΒΟΥΡΔΟΥΜΠΑΣ Ι.,
ΣΦΑΚΙΑ,
Postcards
Πέμπτη 26 Αυγούστου 2010
ΠΟΠΟΔΟΣΗΦΗΣ, ΡΙΜΑΔΟΡΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΗ-ΓΙΑΝΝΗ ΤΩΝ ΣΦΑΚΙΩΝ - 1
Ένας από τους διακεκριμένους λαϊκούς ποιητές της επαρχίας Σφακίων ήταν ο Σήφης Ποποδάκης (Ποποδοσήφης, εφεξής ΣΠ). Γεννήθηκε το 1907 στον Άη Γιάννη κι έζησε στο χωριό του μέχρι το 1999, χρονιά που απέθανε.
Ήδη έχομε καταχωρίσει ένα τραγούδι του για τον Βιγγλοθοδωρή στην ανάρτησή μας αυτή εδώ.
Ο ΣΠ διακρινόταν για την εκπληκτική ευχέρειά του να αυτοσχεδιάζει μαντινάδες στη στιγμή, όπως και για την ικανότητά του να δημιουργεί πολύστιχα τραγούδια - ρίμες. Η θεματολογία των τραγουδιών του ήταν η σάτιρα διαφόρων γεγονότων (όπως το ψόφισμα γαϊδάρων, θέμα προσφιλές όλων των ριμαδόρων, αλλά και ποικίλων άλλων), οι επίκαιρες νεκρολογίες, η πολιτική κ.α.
Χαρακτηριστικό γνώρισμα της ποιητικής τέχνης του ήταν ο σχεδόν τέλειος παραδοσιακός τρόπος ποιητικής γραφής, που οφειλόταν στη βιωματική γνώση της Κρητικής ποίησης, δημοτικής (ριζίτικα) και δημοτικότροπης (Ερωτόκριτος και Ιστορικές ρίμες).
Όσον αφορά το περιεχόμενο, χαρακτηρίζεται από μια λεπτή αίσθηση του χιούμορ και μια δηκτική ειρωνεία. Άλλο χαρακτηριστικό του είναι η μετριοπάθεια. Έτσι, ενώ ήταν παραδοσιακός δεξιός, συνέθεσε τραγούδια για τους αριστερούς Βιγγλοθοδωρή και Αρχοντάκη Αντρέα (τον επιλεγόμενο Κάστρο).
Οι μαντινάδες και τα τραγούδια του διαδίδονταν προφορικά, με αποτέλεσμα πολλά να έχουν χαθεί ή διασωθεί αποσπασματικά, και μόνο τα τελευταία χρόνια κάποια κατεγράφησαν. Έστειλε και κάποια για δημοσίευση σε χανιώτικη εφημερίδα κι άλλα δημοσιεύτηκαν στο βιβλίο της Α. Φραγκούλη [1].
Επιμέρους σχόλια θα κάνουμε στις μαντινάδες και στα τραγούδια που θα δούμε στη συνέχεια.
Α. ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΡΙΜΕΣ.
Ι. ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ
Δυστυχώς ελάχιστες μαντινάδες του μπόρεσα να καταγράψω κι αυτές από συγχωριανούς μου Ανωπολίτες.
1. Είναι γνωστό πως οι Σφακιανοί γάμοι διαρκούσαν παλιά σχεδόν μια βδομάδα. Έτσι σ' ένα γάμο στον Άη Γιάννη, που είχε αρχίσει από το Σάββατο, την Τρίτη οι ξενομπάτες καλεσμένοι θέλησαν να φύγουν. Αλλά ο ΣΠ τους τ' απέκλεισε εμμέτρως:
Εμείς στα Δυτικά Σφακιά έχομεν ένα νόμο,
να μην αφήνομε άθρωπο Τρίτη να μπει στο δρόμο.
2. Εδώ αναφέρεται σε τρεις Ανωπολίτες ομοτέχνους του (προικισμένους ριμαδόρους):
Τρεις είναι στην Ανώπολη, πού 'χουν αυτή τη χάρη,
ο Κριγιαράς, ο Καρναλής κι ο Στέλιος Καμινάρης.
Κριγιαράς = ο Κριγιαρογιάννης = Ιωάννης Π. Κριαράς [φωτογραφία του εδώ]
Καρναλής = ο Καρναλόπολος = Παύλος Καρναλάκης
Στέλιος Καμινάρης = Στυλιανός Σαβιολής (με το παρανόμι Καμινάρης)
3. Όταν πέθανε ο Καρναλής (O Κριαράς είχε πεθάνει νωρίτερα) αναρωτήθηκε:
Επόθανεν ο Καρναλής, πάει ο Κριγιαρογιάννης,
κι εδά εις την Ανώπολη τραγούδια ποιός θα βγάνει;
4. Αυτήν την απηύθυνε μια φορά στον παραπάνω Καμινάρη:
- Να μην τα βάνεις, Στελιανέ, ποτέ σου μ΄ Αη-Γιαννιώτες,
γιατί τραγούδι ανέν πουν το λένε με τσι νότες!
Φαίνεται ότι είχαν κάποια τραγουδιστική "κόντρα", δε ξέρω ακριβώς κάτω από ποιές συνθήκες. Πιθανόν ο Καμινάρης να "μπάστισε" [2] κάποιο τραγούδι που τραγουδούσαν Αη-Γιαννιώτες. Δηλαδή να θεώρησε ότι οι Αη-Γιαννιώτες το τραγουδούσαν με λάθος σκοπό κι αυτός το τραγούδησε με τον σωστό κατά την άποψή του. Αλλά τον έβαλε στη θέση του ο ΣΠ με την παραπάνω μαντινάδα. Όντως ο Αη Γιάννης ήταν η βρυσομάνα του Ριζίτικου τραγουδιού. Όταν το χωριό ήταν στην ακμή του "έβγαζε" τους καλύτερους τραγουδιστές [3]. Τραγουδιστές, που τραγουδούσαν κι αντιβοούσε ο τόπος! Ατυχώς οι διάφοροι προγονολάτρες / προγονόπληκτοι λόγιοι με Σφακιανή καταγωγή, δεν μερίμνησαν να γίνουν ηχογραφήσεις Αη Γιαννιωτών τραγουδιστών που θα ήταν κτήμα εσαεί της Ελληνικής γενικώς Δημοτικής Μουσικής. Έτσι χάθηκαν οι φωνές μεγάλων τραγουδιστών, του Λουκόβαρδα (Βαρδή Λουκάκη), του Τζιρτζιλή, των Γιωργέδων Δημήτρη και Στέλιου [4] και άλλων, που τα ονόματά τους τα πήρε στο διάβα του ο χρόνος.
5. Περνούσε μια φορά από τον Άη Δημήτρη (γειτονιά της Ανώπολης) και παρατήρησε πως ο Μανιέρος (παρανόμι του Νίκου Κατσίγιαννη) είχε τοποθετήσει σ' ένα παραθύρι του σπιτιού του αντί παραθυρόφυλλα έναν θάμνο. Και τότε του είπε:
- Ιντα 'ν' τα μερακλίκια σου, Νίκο, στη κάμερά σου,
κακό στο νου σου θά 'βαλες εδά στα γεραθειά σου!
Εννοούσε πως ο Κατσίγιαννης έβαλε στο νου του να παντρευτεί, για αυτό και "νοικοκύρευε" με τέτοιο μεράκι το σπίτι του!
6. Πριν να πάει ο αμαξιτός δρόμος στον Άη Γιάννη, οι κάτοικοι του χωριού προμηθεύονταν ζωοτροφές από την αποθήκη της Ανώπολης και τις μετέφεραν με μουλάρια στο χωριό τους. Έτσι μια φορά είχε κι ο ΣΠ πάρει μερικά τσουβάλια, αλλά τα είχε αφήσει έξω από την αποθήκη, γιανά τα μεταφέρει αργότερα. Εν τω μεταξύ όμως φαίνεται πως, αναζητώντας τροφή, τα σκίσανε όρνιθες από τη γειτονιά. Τα βλέπει σκισμένα ο ΣΠ και ρώτησε κάποιον πως σκιστήκανε.
- Η Κατεριά [Αικατερίνη Ζ.] έχει μια κλωσσού κι ήρθε με τα κλωσσοπούλια και τα σκίσανε !! τον παραπληροφόρησε ο ερωτηθείς, με σκοπό να τον εξωθήσει να πει κάποια μαντινάδα. Και το πέτυχε. Να τη μαντινάδα που είπε ο ΣΠ:
- Άμε να πεις τση Κατεριάς να δέσει τη κλωσσού τση,
για θα τση κάμω μια δουλειά που δε τη βάνει ο νους τση!
ΙΙ. ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΡΙΜΕΣ
1. Ρίμα όχι του ΣΠ αλλά για το ψόφισμα του δικού του γαϊδάρου. Τη ρίμα συνέθεσε ο Ανωπολίτης Ζαχαρουδόπολος (Παύλος Ζαχαριάς). Ο ιδιοκτήτης (δηλαδή Ο ΣΠ)τον "κλαίει", γιατί τον είχε γιανά πηγαίνει στα προξενειά καβαλλάρης:
- Γάϊδαρε, μούντη κι όμορφε, που σ' είχα για καβάλα,
κι επήγαινα στα προξενειά κι έπαιρνα τα ρεγάλα.
.....
Ενας από κείνους που του έκανε προξενειό, αρνήθηκε λέγοντας:
- Φραδέλος δε σου γίνομαι, στιβάνια δε σου κάνω,
γυναίκα εγώ κακόσυρη στο σπίτι μου δε βάνω!
2.Ρίμα του ΣΠ για το ψόφισμα γαϊδάρου στην Ανώπολη. Λέει γι αυτούς που είχαν μαζευτεί γιανά τον μεταφέρουν:
Άλλος τραβά τα πόδια ντου, κι άλλος την κεφαλή ντου,
κι ο Μανώλης [5], σαν Πρόεδρος, ετράβα την ψ*λή ντου.
3. Μια φορά πετούσε ένα αεροπλάνο χαμηλά, και νόμισαν οι Αη Δημητριώτες πως έπεσε κάπου στα Λιβανιανά. Ο ΣΠ τους έβγαλε μια ρίμα, ότι τάχα τρέξανε να πάνε να λαφυραγωγήσουν! Λέει για μια γερόντισσα:
Ως κι η Κουλιερογιάννενα, απού 'τον γραι γυναίκα,
εγλάκα στον Αζωυρέ κι έσερνε κι άλλες δέκα!
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1. Αργίνη Γ. Φραγκούλη: Επαρχία Σφακίων. Αθήνα 1997, σ. 109 κ.ε.
Με τη φροντίδα της κόρης του ΣΠ, Ιωάννας Ψαράκη - Ποποδάκη, δημοσιεύονται ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα καθώς και 3 ρίμες.
2. Πρβ και το ριζίτικο (που μάλλον αη-γιαννιώτκη προέλευση έχει!):
- Εμένα τα τραγούδια μου όποιος μου τα μπαστίσει,
πρέπει να σέρνει δάσκαλο, δάσκαλο με την πέννα,
να γράφει τα τραγούδια μου, να μάθει τσι σκοπούς μου
κι ύστερα να τα τραγουδεί.
3. Πρβ. όσα γράφει για αυτούς ο Γρ. Παπαδοπετράκης (Ιστορία των Σφακίων, Εν Αθήναις 1888):
"Ούτοι τραγωδούσι κάλλιον παντός άλλου τα Σφακιανά λεγόμενα τραγούδια, άτινα μετά την επιμιξίαν του 1821 διεδόθησαν και εις τας ομόρους επαρχίας"
4. Οι τραγουδιστές αυτοί μνημονεύονται σε ένα νεότερο αη-γιαννιώτικο ριζίτικο:
- Χωριό μου, όμορφο χωριό, χωριό μου παινεμένο,
και που 'ναι οι γλεντιστάδες σου, καημένε Άη Γιάννη,
Ο Βάρδας με τον Τζιρτζιλή και τον Γιωργέ τον Στέλιο;
- Στον Άδη γάμο κάνουνε...
Το κατέγραψα από τον Αη Γιαννιώτη Σήφη Καστάνη (μαζί με τον ΣΠ σε φωτογραφία εδώ)
5. Αντικαθιστώ το επίθετο (οξύτονο τρισύλλαβο) του τότε Προέδρου της Κοινότητας με το όνομά του (παρά την ανωμαλία που δημιουργείται στο μέτρο) από τον φόβο μη με παραξηγήσει κι εμένα, όπως παρεξήγησε και τον ριμαδόρο κι έκανε χρόνια να του μιλήσει!
Συνεχίζεται.
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Ήδη έχομε καταχωρίσει ένα τραγούδι του για τον Βιγγλοθοδωρή στην ανάρτησή μας αυτή εδώ.
Ο ΣΠ διακρινόταν για την εκπληκτική ευχέρειά του να αυτοσχεδιάζει μαντινάδες στη στιγμή, όπως και για την ικανότητά του να δημιουργεί πολύστιχα τραγούδια - ρίμες. Η θεματολογία των τραγουδιών του ήταν η σάτιρα διαφόρων γεγονότων (όπως το ψόφισμα γαϊδάρων, θέμα προσφιλές όλων των ριμαδόρων, αλλά και ποικίλων άλλων), οι επίκαιρες νεκρολογίες, η πολιτική κ.α.
Χαρακτηριστικό γνώρισμα της ποιητικής τέχνης του ήταν ο σχεδόν τέλειος παραδοσιακός τρόπος ποιητικής γραφής, που οφειλόταν στη βιωματική γνώση της Κρητικής ποίησης, δημοτικής (ριζίτικα) και δημοτικότροπης (Ερωτόκριτος και Ιστορικές ρίμες).
Όσον αφορά το περιεχόμενο, χαρακτηρίζεται από μια λεπτή αίσθηση του χιούμορ και μια δηκτική ειρωνεία. Άλλο χαρακτηριστικό του είναι η μετριοπάθεια. Έτσι, ενώ ήταν παραδοσιακός δεξιός, συνέθεσε τραγούδια για τους αριστερούς Βιγγλοθοδωρή και Αρχοντάκη Αντρέα (τον επιλεγόμενο Κάστρο).
Οι μαντινάδες και τα τραγούδια του διαδίδονταν προφορικά, με αποτέλεσμα πολλά να έχουν χαθεί ή διασωθεί αποσπασματικά, και μόνο τα τελευταία χρόνια κάποια κατεγράφησαν. Έστειλε και κάποια για δημοσίευση σε χανιώτικη εφημερίδα κι άλλα δημοσιεύτηκαν στο βιβλίο της Α. Φραγκούλη [1].
Επιμέρους σχόλια θα κάνουμε στις μαντινάδες και στα τραγούδια που θα δούμε στη συνέχεια.
Α. ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΡΙΜΕΣ.
Ι. ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ
Δυστυχώς ελάχιστες μαντινάδες του μπόρεσα να καταγράψω κι αυτές από συγχωριανούς μου Ανωπολίτες.
1. Είναι γνωστό πως οι Σφακιανοί γάμοι διαρκούσαν παλιά σχεδόν μια βδομάδα. Έτσι σ' ένα γάμο στον Άη Γιάννη, που είχε αρχίσει από το Σάββατο, την Τρίτη οι ξενομπάτες καλεσμένοι θέλησαν να φύγουν. Αλλά ο ΣΠ τους τ' απέκλεισε εμμέτρως:
Εμείς στα Δυτικά Σφακιά έχομεν ένα νόμο,
να μην αφήνομε άθρωπο Τρίτη να μπει στο δρόμο.
2. Εδώ αναφέρεται σε τρεις Ανωπολίτες ομοτέχνους του (προικισμένους ριμαδόρους):
Τρεις είναι στην Ανώπολη, πού 'χουν αυτή τη χάρη,
ο Κριγιαράς, ο Καρναλής κι ο Στέλιος Καμινάρης.
Κριγιαράς = ο Κριγιαρογιάννης = Ιωάννης Π. Κριαράς [φωτογραφία του εδώ]
Καρναλής = ο Καρναλόπολος = Παύλος Καρναλάκης
Στέλιος Καμινάρης = Στυλιανός Σαβιολής (με το παρανόμι Καμινάρης)
3. Όταν πέθανε ο Καρναλής (O Κριαράς είχε πεθάνει νωρίτερα) αναρωτήθηκε:
Επόθανεν ο Καρναλής, πάει ο Κριγιαρογιάννης,
κι εδά εις την Ανώπολη τραγούδια ποιός θα βγάνει;
4. Αυτήν την απηύθυνε μια φορά στον παραπάνω Καμινάρη:
- Να μην τα βάνεις, Στελιανέ, ποτέ σου μ΄ Αη-Γιαννιώτες,
γιατί τραγούδι ανέν πουν το λένε με τσι νότες!
Φαίνεται ότι είχαν κάποια τραγουδιστική "κόντρα", δε ξέρω ακριβώς κάτω από ποιές συνθήκες. Πιθανόν ο Καμινάρης να "μπάστισε" [2] κάποιο τραγούδι που τραγουδούσαν Αη-Γιαννιώτες. Δηλαδή να θεώρησε ότι οι Αη-Γιαννιώτες το τραγουδούσαν με λάθος σκοπό κι αυτός το τραγούδησε με τον σωστό κατά την άποψή του. Αλλά τον έβαλε στη θέση του ο ΣΠ με την παραπάνω μαντινάδα. Όντως ο Αη Γιάννης ήταν η βρυσομάνα του Ριζίτικου τραγουδιού. Όταν το χωριό ήταν στην ακμή του "έβγαζε" τους καλύτερους τραγουδιστές [3]. Τραγουδιστές, που τραγουδούσαν κι αντιβοούσε ο τόπος! Ατυχώς οι διάφοροι προγονολάτρες / προγονόπληκτοι λόγιοι με Σφακιανή καταγωγή, δεν μερίμνησαν να γίνουν ηχογραφήσεις Αη Γιαννιωτών τραγουδιστών που θα ήταν κτήμα εσαεί της Ελληνικής γενικώς Δημοτικής Μουσικής. Έτσι χάθηκαν οι φωνές μεγάλων τραγουδιστών, του Λουκόβαρδα (Βαρδή Λουκάκη), του Τζιρτζιλή, των Γιωργέδων Δημήτρη και Στέλιου [4] και άλλων, που τα ονόματά τους τα πήρε στο διάβα του ο χρόνος.
5. Περνούσε μια φορά από τον Άη Δημήτρη (γειτονιά της Ανώπολης) και παρατήρησε πως ο Μανιέρος (παρανόμι του Νίκου Κατσίγιαννη) είχε τοποθετήσει σ' ένα παραθύρι του σπιτιού του αντί παραθυρόφυλλα έναν θάμνο. Και τότε του είπε:
- Ιντα 'ν' τα μερακλίκια σου, Νίκο, στη κάμερά σου,
κακό στο νου σου θά 'βαλες εδά στα γεραθειά σου!
Εννοούσε πως ο Κατσίγιαννης έβαλε στο νου του να παντρευτεί, για αυτό και "νοικοκύρευε" με τέτοιο μεράκι το σπίτι του!
6. Πριν να πάει ο αμαξιτός δρόμος στον Άη Γιάννη, οι κάτοικοι του χωριού προμηθεύονταν ζωοτροφές από την αποθήκη της Ανώπολης και τις μετέφεραν με μουλάρια στο χωριό τους. Έτσι μια φορά είχε κι ο ΣΠ πάρει μερικά τσουβάλια, αλλά τα είχε αφήσει έξω από την αποθήκη, γιανά τα μεταφέρει αργότερα. Εν τω μεταξύ όμως φαίνεται πως, αναζητώντας τροφή, τα σκίσανε όρνιθες από τη γειτονιά. Τα βλέπει σκισμένα ο ΣΠ και ρώτησε κάποιον πως σκιστήκανε.
- Η Κατεριά [Αικατερίνη Ζ.] έχει μια κλωσσού κι ήρθε με τα κλωσσοπούλια και τα σκίσανε !! τον παραπληροφόρησε ο ερωτηθείς, με σκοπό να τον εξωθήσει να πει κάποια μαντινάδα. Και το πέτυχε. Να τη μαντινάδα που είπε ο ΣΠ:
- Άμε να πεις τση Κατεριάς να δέσει τη κλωσσού τση,
για θα τση κάμω μια δουλειά που δε τη βάνει ο νους τση!
ΙΙ. ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΡΙΜΕΣ
1. Ρίμα όχι του ΣΠ αλλά για το ψόφισμα του δικού του γαϊδάρου. Τη ρίμα συνέθεσε ο Ανωπολίτης Ζαχαρουδόπολος (Παύλος Ζαχαριάς). Ο ιδιοκτήτης (δηλαδή Ο ΣΠ)τον "κλαίει", γιατί τον είχε γιανά πηγαίνει στα προξενειά καβαλλάρης:
- Γάϊδαρε, μούντη κι όμορφε, που σ' είχα για καβάλα,
κι επήγαινα στα προξενειά κι έπαιρνα τα ρεγάλα.
.....
Ενας από κείνους που του έκανε προξενειό, αρνήθηκε λέγοντας:
- Φραδέλος δε σου γίνομαι, στιβάνια δε σου κάνω,
γυναίκα εγώ κακόσυρη στο σπίτι μου δε βάνω!
2.Ρίμα του ΣΠ για το ψόφισμα γαϊδάρου στην Ανώπολη. Λέει γι αυτούς που είχαν μαζευτεί γιανά τον μεταφέρουν:
Άλλος τραβά τα πόδια ντου, κι άλλος την κεφαλή ντου,
κι ο Μανώλης [5], σαν Πρόεδρος, ετράβα την ψ*λή ντου.
3. Μια φορά πετούσε ένα αεροπλάνο χαμηλά, και νόμισαν οι Αη Δημητριώτες πως έπεσε κάπου στα Λιβανιανά. Ο ΣΠ τους έβγαλε μια ρίμα, ότι τάχα τρέξανε να πάνε να λαφυραγωγήσουν! Λέει για μια γερόντισσα:
Ως κι η Κουλιερογιάννενα, απού 'τον γραι γυναίκα,
εγλάκα στον Αζωυρέ κι έσερνε κι άλλες δέκα!
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1. Αργίνη Γ. Φραγκούλη: Επαρχία Σφακίων. Αθήνα 1997, σ. 109 κ.ε.
Με τη φροντίδα της κόρης του ΣΠ, Ιωάννας Ψαράκη - Ποποδάκη, δημοσιεύονται ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα καθώς και 3 ρίμες.
2. Πρβ και το ριζίτικο (που μάλλον αη-γιαννιώτκη προέλευση έχει!):
- Εμένα τα τραγούδια μου όποιος μου τα μπαστίσει,
πρέπει να σέρνει δάσκαλο, δάσκαλο με την πέννα,
να γράφει τα τραγούδια μου, να μάθει τσι σκοπούς μου
κι ύστερα να τα τραγουδεί.
3. Πρβ. όσα γράφει για αυτούς ο Γρ. Παπαδοπετράκης (Ιστορία των Σφακίων, Εν Αθήναις 1888):
"Ούτοι τραγωδούσι κάλλιον παντός άλλου τα Σφακιανά λεγόμενα τραγούδια, άτινα μετά την επιμιξίαν του 1821 διεδόθησαν και εις τας ομόρους επαρχίας"
4. Οι τραγουδιστές αυτοί μνημονεύονται σε ένα νεότερο αη-γιαννιώτικο ριζίτικο:
- Χωριό μου, όμορφο χωριό, χωριό μου παινεμένο,
και που 'ναι οι γλεντιστάδες σου, καημένε Άη Γιάννη,
Ο Βάρδας με τον Τζιρτζιλή και τον Γιωργέ τον Στέλιο;
- Στον Άδη γάμο κάνουνε...
Το κατέγραψα από τον Αη Γιαννιώτη Σήφη Καστάνη (μαζί με τον ΣΠ σε φωτογραφία εδώ)
5. Αντικαθιστώ το επίθετο (οξύτονο τρισύλλαβο) του τότε Προέδρου της Κοινότητας με το όνομά του (παρά την ανωμαλία που δημιουργείται στο μέτρο) από τον φόβο μη με παραξηγήσει κι εμένα, όπως παρεξήγησε και τον ριμαδόρο κι έκανε χρόνια να του μιλήσει!
Συνεχίζεται.
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Κυριακή 22 Αυγούστου 2010
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
Κωνσταντίνος Αργυρόπουλος
Εθελοντής στις Κρητικές Επαναστάσεις
Ταχ. κάρτα
Εκδότης P & C [= Pallis & Cotzias] #393 (Αθήνα)
Εκλογική Προκήρυξη του Αργυρόπουλου (υποψήφιος Βουλευής Αττικοβοιωτίας 1913)
Φυλλαδιο 24 σελίδων με βιογραφία του και επιστολές σχεδόν όλων των Κρητών Αρχηγών ! (Κριάρης, Σκαλίδης, Μάντακας, Γ. Δασκαλογιάννης κλπ)
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Εθελοντής στις Κρητικές Επαναστάσεις
Ταχ. κάρτα
Εκδότης P & C [= Pallis & Cotzias] #393 (Αθήνα)
Εκλογική Προκήρυξη του Αργυρόπουλου (υποψήφιος Βουλευής Αττικοβοιωτίας 1913)
Φυλλαδιο 24 σελίδων με βιογραφία του και επιστολές σχεδόν όλων των Κρητών Αρχηγών ! (Κριάρης, Σκαλίδης, Μάντακας, Γ. Δασκαλογιάννης κλπ)
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Παρασκευή 20 Αυγούστου 2010
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΝΟΣ
Κωνσταντίνος Μάνος (1869 - 1913)
Ταχ. Κάρτες (Επανάσταση Θερίσσου 1905):
Εκδότης Ν. Αλικώτης #140
Εκδότης Ν. Αλικώτης #142
Εκδότης Perakis & Fortsakis #72
Εκδότης Perakis & Fortsakis #78
Εκδότης Perakis & Fortsakis #80
Εκδότης Perakis & Fortsakis #206
Εκδότης Zourides
Εκδότης Scordillis
Και μια φωτογραφία από τον Ηπειρωτικό Αγώνα (από εφημερίδα):
Στο κέντρο ο Κ. Μάνος, Αρχηγός Κρητικού Σώματος, αριστερά η σύζυγός του (ήταν εθελόντρια νοσοκόμα). Εικονίζονται επίσης οι Μαλινδρέτος και Παρασχάκης, που έπεσαν στη μάχη της Μανωλιάσσας. Αριστερά ο πρώτος είναι ο Δ. Παπαντωνίου, που είχε πολεμήσει και στην Κρήτη.
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Ταχ. Κάρτες (Επανάσταση Θερίσσου 1905):
Εκδότης Ν. Αλικώτης #140
Εκδότης Ν. Αλικώτης #142
Εκδότης Perakis & Fortsakis #72
Εκδότης Perakis & Fortsakis #78
Εκδότης Perakis & Fortsakis #80
Εκδότης Perakis & Fortsakis #206
Εκδότης Zourides
Εκδότης Scordillis
Και μια φωτογραφία από τον Ηπειρωτικό Αγώνα (από εφημερίδα):
Στο κέντρο ο Κ. Μάνος, Αρχηγός Κρητικού Σώματος, αριστερά η σύζυγός του (ήταν εθελόντρια νοσοκόμα). Εικονίζονται επίσης οι Μαλινδρέτος και Παρασχάκης, που έπεσαν στη μάχη της Μανωλιάσσας. Αριστερά ο πρώτος είναι ο Δ. Παπαντωνίου, που είχε πολεμήσει και στην Κρήτη.
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Ετικέτες
ΗΠΕΙΡΟΣ,
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ,
ΜΑΝΟΣ Κ.,
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ,
Postcards
Παρασκευή 13 Αυγούστου 2010
ΚΩΣΤΑΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑΚΗΣ
Πολλές φορές βλέπομε ωραίες ταχ. κάρτες με ευσταλείς άντρες κι ευειδείς γυναίκες ντυμένους/-ες με τοπικές ενδυμασίες, όπου όμως οι λεζάντες τους δεν είναι και τόσο ακριβείς!
"Χωρικοί Κρήτης" λέει ο εκδότης ότι εικονίζονται σε αυτήν την κάρτα
Κάρτα του Αλικιώτη (δεκαετίας 1930). Η πίσω όψη εδώ.
Τα ίδια πρόσωπα σε άλλη κάρτα του ίδιου εκδότη:
Ο τίτλος θα ήταν ακριβής αν έλεγε απλά: ΚΡΗΤΙΚΕΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΕΣ, γιατί οι εικονιζόμενοι δεν είναι χωρικοί. Ο άντρας είναι ο καθηγητής Γυμναστικής Κώστας Γραμματικάκης (1907-1981), με καταγωγή από τη Φουρνή Λασηθίου [1], εγκατεστημένος στο Ηράκλειο.
Ο καθηγητής Κ. Γραμματικάκης μαζί με δυο άλλους καθηγητές (μεσαία σειρά πρώτος αριστερά) και με μαθητές τους
Φωτογραφία του Κ. Γραμματικάκη από το βιβλίο: Νίκος Βασιλάτος, Το Κρητικό Μαχαίρι, Αθήνα, Κλασσικές Εκδόσεις 1993.
Στο οικογενειακό αρχείο του συνώνυμου εγγονού του βρίσκονται αρκετές φωτογραφίες του, όπου είναι ντυμένος με την παραδοσιακή Κρητική φορεσιά.
Καθηγητής φιλόλογος, Γυμνασιάρχης στο Γυμνάσιο της Νεάπολης στο Λασήθι, ήταν και ο πατέρας του Κώστα, Νικόλαος Γραμματικάκης [2]. Εδώ ο καθιστός πρώτος αριστερά σε μια όμορφη αναμνηστική φωτογραφία του Γυμνασίου
Ωραία τοποθέτηση των μαθητών, με τους βρακοφόρους μαθητές σε πρώτο πλάνο!
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1. Τον Κώστα Γρμματικάκη τον βρίσκουμε στον κατάλογο των Φουρνιωτών που πολέμησαν στην Αλβανία το '40. Δες εδώ (ΕΠΑΝΩ ΧΩΡΙΟ. #7).
2. Ο Νικ. Γραμματικάκης φέρεται να είχε συμβουλεύσει τη συγχωριανή του ποιήτρια Σοφία Μαυροειδή - Παπαδάκη, που του ζήτησε τη γνώμη του για την απόφασή της να παραιτηθεί από δασκάλα και να πάει να σπουδάσει στην Αθήνα:
-“Είναι θαυμάσια η σκέψη σου Σοφία, της λέει ο Γραμματικάκης. Μόνο έτσι θα πάει μπροστά τούτος ο έρμος τόπος και μπράβο σου που σκέφτεσαι τόσο εθνικά με τόση διορατικότητα. Αν το έχεις πράγματι αποφασίσει, μη διστάζεις, τράβα μπροστά και ο Θεός βοηθός. Το ότι θα συναντήσεις δυσκολίες, αξεπέραστες ίσως, αυτό είναι δεδομένο, αλλά επειδή σε ξέρω είμαι βέβαιος ότι με την εργατικότητα σου, την επιμονή κι υπομονή θα τα καταφέρεις.... Άλλωστε όλη μας η ζωή δεν είναι γεμάτη δυσκολίες κι αντιξοότητες ; ....”. ΠΗΓΗ
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ: Για πολλοστή φορά εκφράζω τις θερμές ευχαριστιες μου τόσο στον Κώστα Γραμματικάκη, για τις φωτογραφίες από το αρχείο του, όσο και στον φίλο Γιάννη Τζανή που μου τις έστειλε μαζι με πληροφοριακό υλικό.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ (15 Αυγ. 2010)
Μια σειρά φωτογραφίες με τον Κ. Γραμματικάκη και μαθητές του (εκδρομικές) μου έστειλε από το αρχείο του ο Γιάννης, τις οποίες κι ευχαρίστως προσθέτω.
"Χωρικοί Κρήτης" λέει ο εκδότης ότι εικονίζονται σε αυτήν την κάρτα
Κάρτα του Αλικιώτη (δεκαετίας 1930). Η πίσω όψη εδώ.
Τα ίδια πρόσωπα σε άλλη κάρτα του ίδιου εκδότη:
Ο τίτλος θα ήταν ακριβής αν έλεγε απλά: ΚΡΗΤΙΚΕΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΕΣ, γιατί οι εικονιζόμενοι δεν είναι χωρικοί. Ο άντρας είναι ο καθηγητής Γυμναστικής Κώστας Γραμματικάκης (1907-1981), με καταγωγή από τη Φουρνή Λασηθίου [1], εγκατεστημένος στο Ηράκλειο.
Ο καθηγητής Κ. Γραμματικάκης μαζί με δυο άλλους καθηγητές (μεσαία σειρά πρώτος αριστερά) και με μαθητές τους
Φωτογραφία του Κ. Γραμματικάκη από το βιβλίο: Νίκος Βασιλάτος, Το Κρητικό Μαχαίρι, Αθήνα, Κλασσικές Εκδόσεις 1993.
Στο οικογενειακό αρχείο του συνώνυμου εγγονού του βρίσκονται αρκετές φωτογραφίες του, όπου είναι ντυμένος με την παραδοσιακή Κρητική φορεσιά.
Καθηγητής φιλόλογος, Γυμνασιάρχης στο Γυμνάσιο της Νεάπολης στο Λασήθι, ήταν και ο πατέρας του Κώστα, Νικόλαος Γραμματικάκης [2]. Εδώ ο καθιστός πρώτος αριστερά σε μια όμορφη αναμνηστική φωτογραφία του Γυμνασίου
Ωραία τοποθέτηση των μαθητών, με τους βρακοφόρους μαθητές σε πρώτο πλάνο!
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1. Τον Κώστα Γρμματικάκη τον βρίσκουμε στον κατάλογο των Φουρνιωτών που πολέμησαν στην Αλβανία το '40. Δες εδώ (ΕΠΑΝΩ ΧΩΡΙΟ. #7).
2. Ο Νικ. Γραμματικάκης φέρεται να είχε συμβουλεύσει τη συγχωριανή του ποιήτρια Σοφία Μαυροειδή - Παπαδάκη, που του ζήτησε τη γνώμη του για την απόφασή της να παραιτηθεί από δασκάλα και να πάει να σπουδάσει στην Αθήνα:
-“Είναι θαυμάσια η σκέψη σου Σοφία, της λέει ο Γραμματικάκης. Μόνο έτσι θα πάει μπροστά τούτος ο έρμος τόπος και μπράβο σου που σκέφτεσαι τόσο εθνικά με τόση διορατικότητα. Αν το έχεις πράγματι αποφασίσει, μη διστάζεις, τράβα μπροστά και ο Θεός βοηθός. Το ότι θα συναντήσεις δυσκολίες, αξεπέραστες ίσως, αυτό είναι δεδομένο, αλλά επειδή σε ξέρω είμαι βέβαιος ότι με την εργατικότητα σου, την επιμονή κι υπομονή θα τα καταφέρεις.... Άλλωστε όλη μας η ζωή δεν είναι γεμάτη δυσκολίες κι αντιξοότητες ; ....”. ΠΗΓΗ
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ: Για πολλοστή φορά εκφράζω τις θερμές ευχαριστιες μου τόσο στον Κώστα Γραμματικάκη, για τις φωτογραφίες από το αρχείο του, όσο και στον φίλο Γιάννη Τζανή που μου τις έστειλε μαζι με πληροφοριακό υλικό.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ (15 Αυγ. 2010)
Μια σειρά φωτογραφίες με τον Κ. Γραμματικάκη και μαθητές του (εκδρομικές) μου έστειλε από το αρχείο του ο Γιάννης, τις οποίες κι ευχαρίστως προσθέτω.
Πέμπτη 12 Αυγούστου 2010
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΖΥΡΗΣ
Κωνσταντίνος Κοζύρης
Αρχηγός Μεραμβέλλου
Χωρίς επιγραφή φωτογράφου.
Φωτογραφίες αγωνιστών της Επανάστασης του 1866 είχε βγάλει ο Α.Ζ. Βλαχάκης [δες εδώ], αλλά ήταν cdv, ενώ αυτή είναι cabinet photo.
Ταχ. κάρτες από τη φωτογραφία δεν εντόπισα στη συλλογή μου ούτε στο αρχείο μου με κάρτες από άλλες συλλογές. Είναι πάντως πιθανόν να έχει κυκλοφορήσει σε κάρτα από κάποιον Ηρακλειώτη εκδότη (Αλικιώτη, Ζουρίδη, Πανταντοσάκη)
Η φωτογραφία βρίσκεται στη συλλογή του συλλέκτη Κωστή Γραμματικάκη. Μου στάλθηκε με την ευγενή φροντίδα του φίλου Γιάννη Τζανή. Τους ευχαριστώ θερμά και τους δύο!
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Αρχηγός Μεραμβέλλου
Χωρίς επιγραφή φωτογράφου.
Φωτογραφίες αγωνιστών της Επανάστασης του 1866 είχε βγάλει ο Α.Ζ. Βλαχάκης [δες εδώ], αλλά ήταν cdv, ενώ αυτή είναι cabinet photo.
Ταχ. κάρτες από τη φωτογραφία δεν εντόπισα στη συλλογή μου ούτε στο αρχείο μου με κάρτες από άλλες συλλογές. Είναι πάντως πιθανόν να έχει κυκλοφορήσει σε κάρτα από κάποιον Ηρακλειώτη εκδότη (Αλικιώτη, Ζουρίδη, Πανταντοσάκη)
Η φωτογραφία βρίσκεται στη συλλογή του συλλέκτη Κωστή Γραμματικάκη. Μου στάλθηκε με την ευγενή φροντίδα του φίλου Γιάννη Τζανή. Τους ευχαριστώ θερμά και τους δύο!
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Τετάρτη 11 Αυγούστου 2010
ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΪΝΙΚΟΛΙΩΤΗΣ
Ιωάννης Αϊνικολιώτης
Αρχηγός Μονοφατσίου
Φωτογράφος Γ. Μαραγιάννης (Ηράκλειο)
Κυκλοφόρησε σε ταχ. κάρτες:
Εκδότης Ν. Αλικιώτης #139
Εκδότης Pallis-Cotzias (Αθήνα)
Από άλλη φωτογραφία:
Εκδότης Pallis-Cotzias #765 (Αθήνα)
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Αρχηγός Μονοφατσίου
Φωτογράφος Γ. Μαραγιάννης (Ηράκλειο)
Κυκλοφόρησε σε ταχ. κάρτες:
Εκδότης Ν. Αλικιώτης #139
Εκδότης Pallis-Cotzias (Αθήνα)
Από άλλη φωτογραφία:
Εκδότης Pallis-Cotzias #765 (Αθήνα)
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Ετικέτες
ΜΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ,
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ,
Postcards
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΙΧΕΛΙΔΑΚΗΣ
Αντώνιος Μιχελιδάκης
Πρόεδρος της Κρητικής Βουλής
Αυτόγραφη (δηλ. με την υπογραφή του)
Φωτογράφος Π. Διαμαντόπουλος (Χανιά)
Κυκλοφόρησε σε ταχ. κάρτες:
Εκδότης Behaeddin #184
Εκδότης Pantatossaki Freres #1
Εκδότης N. Alikiotis #267
Εκδότης Zourides #39
Εκδότης ανώνυμος
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Ετικέτες
ΑΥΤΟΓΡΑΦΑ,
ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ Π.,
ΜΙΧΕΛΙΔΑΚΗΣ,
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ,
Postcards
Τρίτη 10 Αυγούστου 2010
ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΜΟΑΤΣΟΣ
Γαλλική φωτογραφία του Ρεθεμνιώτη Στυλ. Μοάτσου.
Τ΄όνομά του είναι γραμμένο με το χέρι στην πίσω πλευρά:
Ο Στυλιανός Μοάτσος (1872-1955), γιος του Ερρίκου Μοάτσου και της Εσθήρ Παπαδάκη, ήταν δικαστικός (στρατοδίκης).
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Τ΄όνομά του είναι γραμμένο με το χέρι στην πίσω πλευρά:
Ο Στυλιανός Μοάτσος (1872-1955), γιος του Ερρίκου Μοάτσου και της Εσθήρ Παπαδάκη, ήταν δικαστικός (στρατοδίκης).
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Δευτέρα 9 Αυγούστου 2010
ΙΩΑΝΝΗΣ ΕΜΜ. ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΕΚ ΚΑΛΗΣ ΣΥΚΙΑΣ ΑΓ.ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΡΕΘΥΜΝΗΣ
Ομαδικό Πορτραίτο Αγωνιστών
Η φωτογραφία είναι κορνιζαρισμέμη. Υπάρχουν εγγραφές στο πίσω μέρος αλλά φθαρμένες.
Τουλάχιστον δύο από τους εικονιζόμενους είναι εμφανώς Κρητικοί (οι βρακοφόροι). Το όνομα του ενός διαβάζεται καθαρά:
Ιωάννης Εμμ.Πετράκης εκ Καλής Συκιάς Αγίου Βασιλείου Ρεθύμνης
και πρέπει να είναι αυτός που σημειώνεται με τους δύο σταυρούς.
Τώρα, όσον αφορά την εποχή, πρέπει να είναι εκείνη των Βαλκανικών Πολέμων.
Κάτι σαν 1912 νομίζω ότι γράφει (Ενθύμιον.... 1912)
Η φωτογραφία βρίσκεται στη συλλογή του φίλου Γιάννη Τζανή. Για άλλη μια φορά τον ευχαριστώ θερμά!
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Η φωτογραφία είναι κορνιζαρισμέμη. Υπάρχουν εγγραφές στο πίσω μέρος αλλά φθαρμένες.
Τουλάχιστον δύο από τους εικονιζόμενους είναι εμφανώς Κρητικοί (οι βρακοφόροι). Το όνομα του ενός διαβάζεται καθαρά:
Ιωάννης Εμμ.Πετράκης εκ Καλής Συκιάς Αγίου Βασιλείου Ρεθύμνης
και πρέπει να είναι αυτός που σημειώνεται με τους δύο σταυρούς.
Τώρα, όσον αφορά την εποχή, πρέπει να είναι εκείνη των Βαλκανικών Πολέμων.
Κάτι σαν 1912 νομίζω ότι γράφει (Ενθύμιον.... 1912)
Η φωτογραφία βρίσκεται στη συλλογή του φίλου Γιάννη Τζανή. Για άλλη μια φορά τον ευχαριστώ θερμά!
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Κυριακή 8 Αυγούστου 2010
Γ. ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Ένα ωραίο πορτραίτο δύο βρακοφόρων Ηρακλειωτών από τον Γ. Μαρκουλάκη
Στην πίσω πλευρά μια παραλλαγή της κοινής μαντινάδας "Λάβε κορμί..."
(ακρωτηριασμένη λόγω κοπής των περιθωρίων της φωτογραφίας, προφανώς γιανά χωρέσει σε κορνίζα)
[Λάβε] κορμί χωρίς ψυχή, καρδιά με [χωρίς αίμα
και τη φωτο]γραφία μου να μου θυμάσαι εμένα.
Ευχαριστώ το φίλο συλλέκτη Γιάννη Τζανή, που μου την έστειλε.
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Στην πίσω πλευρά μια παραλλαγή της κοινής μαντινάδας "Λάβε κορμί..."
(ακρωτηριασμένη λόγω κοπής των περιθωρίων της φωτογραφίας, προφανώς γιανά χωρέσει σε κορνίζα)
[Λάβε] κορμί χωρίς ψυχή, καρδιά με [χωρίς αίμα
και τη φωτο]γραφία μου να μου θυμάσαι εμένα.
Ευχαριστώ το φίλο συλλέκτη Γιάννη Τζανή, που μου την έστειλε.
Mail Antreas P. Hatzipolakis
Ετικέτες
ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ,
ΜΑΝΤΙΝΑΔΑ,
ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ Γ.,
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)